Bike Republic Diest – experten in driewielers, tandems en fietsen voor andersvaliden

Een ritje met de fiets is de kortste weg naar vrijheid en geluk. Maar voor wie minder mobiel is, is dat fietsen niet altijd even evident. Toch zijn er ook voor hen opties. Onze collega’s van Bike Republic Diest zijn echte experten op vlak van aangepaste zorgfietsen, driewielers en tandems. Ze maakten al heel wat mensen gelukkig met een fietsoplossing op maat. Enkele van hen, laten we hier even aan het woord!

De bewoners van WZC Bloemelingen gaan elke dag met de rolstoelfiets op pad

Het team van animatoren en ergotherapeuten van woonzorgcentrum Bloemelingen in Heusden-Zolder, stelt elke dag alles in het werk om de bewoners een fijne tijd te bezorgen. Wanneer ze vorig jaar voor 4 dagen enkele aangepaste rolstoelfietsen en tandems huurden, zagen ze hoeveel deugd dat de bewoners deed. Toen wisten ze: “We hebben ook zo’n fietsen nodig in ons woonzorgcentrum”

“WZC Bloemelingen is in private handen en dus konden we niet rekenen op subsidies van de overheid om eigen fietsen aan te kopen” aldus Anja en Ruben van het animatie-ergoteam. “We hebben daarom vorig jaar een crowdfunding-actie op poten gezet, waarbij familieleden en vrienden van onze bewoners hun hart lieten spreken en mee sponsorden voor een rolstoelfiets. Maar zo’n fiets is een grote investering en dus organiseerden we ook een wafelverkoop, een kienavond, een paasbrunch en nog een pak andere activiteiten om genoeg geld in het laatje te brengen. Met succes, want intussen hebben we twee fietsen kunnen aankopen: een Veloplus 3 rolstoelfiets en een Van Raam Fun2Go driewieltandem.

Die fietsen hebben voor de bewoners zowel een praktische als een emotionele meerwaarde. Anja en Ruben bevestigen: “Een rolstoelbus huren om iemand ergens naartoe te brengen, kost heel veel. De rolstoelfiets of tandem gebruiken, is gratis. Bovendien kikkert elke bewoner echt wel op van zo’n ritje in de buitenlucht. We hebben de fietsen nu ongeveer een half jaar en we namen intussen meer dan 90 procent van de bewoners al mee naar buiten. De mooiste rit was toen we met één van de bewoners naar zijn oude huis zijn gefietst. We brachten er meteen ook een bezoekje aan de broer van de man, die in het huis ernaast woont en die zijn hondje heeft geadopteerd. Het was een hartverwarmend weerzien!”

Volgens het animatie-ergoteam zijn de reacties in WZC Bloemelingen uitsluitend positief: “Vanuit het ons team hebben we intussen meer dan tien collega’s opgeleid om met de rolstoelfiets en driewieltandem te rijden. Maar het is sowieso de bedoeling om nog meer mensen op te leiden en nog extra fietsen aan te kopen. Wij zijn verkocht en onze bewoners ook!”

Kan een rolstoelfiets, driewieltandem of een andere zorgfiets ook voor jou interessant zijn? Ontdek hier ons aanbod:

Lees verder onder de foto's.

Alex revalideert op z’n driewielfiets van een beroerte

Zo’n 6 jaar geleden werd Alex uit Hulshout getroffen door het noodlot. Na een beroerte is de rechterkant van zijn lichaam verlamd. Hij is intussen 59, maar blijft niet bij de pakken zitten. Nog elke dag revalideert hij bij ‘To Walk Again’ in Herentals en fitnesst hij met een coach in Tongerlo. Om daar te geraken, kiest hij steevast voor z’n Hase Kettwiesel driewielfiets die hij bij Bike Republic Diest kocht. Op die manier staan er dagelijks 40 kilometers op de teller!

“Voor mijn beroerte was ik vrij sportief en fietste ik met de racefiets en mountainbike. Ik wou dus absoluut geen ‘driewieler van de ziekenkas’, maar een wat sportiever model. In die zoektocht hebben de mensen van Bike Republic Diest me perfect begeleid zegt Alex. Een paar testritten, zowel binnen als buiten, gaven uiteindelijk de doorslag. Alex: “Toen ik in het testcenter in Diest binnenging, wou ik een fiets zonder ondersteuning kopen. En toch kwam ik buiten met een elektrische driewieler. Ik ben tot op vandaag dankbaar voor dat advies.”

De Hase Kettwiesel speelt een belangrijke rol in de revalidatie van Alex: “Het is zo dat je na een jaar revalideren vaak aan een soort plafond komt. Vanaf dan is het moeilijk om nog grote stappen voorwaarts te zetten. Toch blijf ik dagdagelijks trainen en oefenen. Mijn hand is grotendeels verlamd gebleven, maar mijn rechterbeen is er wel op vooruitgegaan. Al moet ik het sowieso blijven onderhouden. Daarom ga ik nog elke dag revalideren bij ‘To Walk Again’. Zij onderzoeken samen met de KU Leuven wat het effect is van intensieve revalidatie op de fysieke capaciteiten van mensen met een beroerte. En als een soort extra training ga ik ernaartoe met de fiets.”

Wat Alex ook apprecieert, is de blijvende ondersteuning waar hij bij Bike Republic op kan rekenen. “Ik fietste tot voor kort met klikpedalen, maar da’s altijd een gedoe. Ik moet telkens wisselen van schoenen wanneer ik op de revalidatie aankom. Onlangs hebben ze me in het testcenter in Diest een vlakke pedaal aangeraden met een brede beugel rond mijn voet, zodat ik er niet kan afschieten. Ook het feit dat je fiets in elke Bike Republic-winkel hersteld kan worden, is handig. Een tijdje terug had ik onderweg een lekke band. Via de fietsverzekering werd mijn fiets naar de winkel in Laakdal gebracht, voor mij een stuk dichter bij huis dan Diest. Daags nadien kon ik hem daar gewoon oppikken. Supergemakkelijk!”

Kan een (sportieve) driewieler ook jou vooruithelpen? Deze modellen hebben we in onze collectie:

Anne Mie en haar man gaan het liefst op vakantie met de tandem

Anne Mie en haar man rijden al 13 jaar met een Hase Pino tandem en waren daarmee zelfs één van de eersten in België. Ook hun Malteser Fientje fietst steevast mee in een mandje. Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland… Het lijstje van bestemmingen die ze met hun Pino al aandeden, is lang. Het feit dat Anne Mie enkele jaren terug de ziekte van Parkinson kreeg, verandert niks aan haar goesting om te fietsen. Integendeel: Anne Mie verplaatst zich ook solo met een Hase Lepus-driewieler.

“Eén ding is zeker” steekt Anne Mie uit Brugge van wal, “Wanneer mijn man binnenkort op pensioen gaat, zullen we onbeperkt fietsen. ‘Bewegen doet leven’ is zowat ons levensmotto. We zijn pas gelukkig als we op de fiets zitten. Het feit dat hij een Noord-Hollander is en fietsen bij hem in het bloed zit, helpt natuurlijk ook!” Samen met haar man ontdekt Anne Mie al jaren de mooiste plekjes van Europa met de tandem. Onze Hase Pino was één van de eerste tandems van die soort in België. Na een paar jaar heeft Bart van Bike Republic Diest – toen nog Wieleke – die fiets uitgerust met een motor. Maar intussen hebben we een nieuwer model aangeschaft. Het frame kan uit elkaar schuiven, waardoor we die tandem een stuk makkelijker kunnen meenemen op de fietsendrager. We vinden het geweldig om te fietsen op vakantie. Vooral Denemarken en Nederland zijn onze favoriete bestemmingen. De fietsinfrastructuur is er gewoonweg top én het is er vlak. Niet onbelangrijk, want met een tandem klim je niet zo makkelijk. Zweden is het volgende land op ons verlanglijstje.”

Anne Mie kreeg enkele jaren terug de ziekte van Parkinson. Een flinke opdoffer, want door een halfzijdige verlamming en een linkerbeen dat minder vlot meewil, moest ze de sleutels van haar auto én e-bike afgeven. “Ik werd gek van de immobiliteit. Ik was vrijwilliger bij TEJO – een vzw die gratis therapie voor jongeren aanbiedt – maar ik kon er van de ene dag op de andere niet meer geraken. Gelukkig biedt mijn trike, een Hase Lepus, nu letterlijk en figuurlijk een uitweg. Bij Bike Republic Diest kreeg ik het advies om dat specifieke model te kiezen en ik heb er intussen al een pak kilometers mee opzitten. Ik heb een constante spierpijn en wervels die geblokkeerd zitten, maar eens ik op die ligfiets zit voel ik er amper nog wat van. Ik raad lotgenoten echt aan om niet meteen voor een rolstoel te kiezen, meer eerst de trike een kans te geven.” Zo’n driewieler is uiteraard wel een serieuze investering, maar ook daar sprong Anne Mie ‘creatief’ mee om. “Het klinkt misschien luguber, maar ik had een spaarpotje voor mijn begrafenis. Dat heb ik gebruikt om die fiets te betalen. Ze moeten dan maar wat minder pistolets eten op de koffietafel” knipoogt Anne Mie.

Het feit dat Anne Mie in Brugge woont, houdt haar niet tegen om in Diest fietsen te kopen. “Op een dag werkte de rem van onze Hase Pino niet meer zoals het moest. We zijn ermee naar Bike Republic Roeselare gegaan. We werden bekeken alsof we het zevende wereldwonder in de werkplaats naar binnen rolden, maar uiteindelijk kon één van de techniekers het probleem wel verhelpen. Om maar te zeggen: we hoeven zeker niet elke keer weer naar Diest wanneer er iets aan onze fietsen scheelt.”

Genieten van de buitenlucht met een tandem, ligtandem of een duofiets, zegt het jou wel wat?

Lees verder onder de foto's: links de nieuwe tandem van Anne Mie en haar man, rechts hun vorig exemplaar.

Elle’s vriendjes vinden haar driewieler supercool

De zevenjarige Elle uit Kessel werd prematuur geboren en complicaties hebben ervoor gezorgd dat haar onderste ledematen niet optimaal functioneren. Al bewijst ze dat dat je niet moet tegenhouden om er ook op de fiets een goeie lap op te geven. Sinds kort heeft ze een stoere Hase Trix driewielfiets waarmee ze haast elke dag op pad gaat én waarop haar vriendjes op de speelplaats stikjaloers zijn.

Voor de ouders van Elle is het belangrijk dat hun dochter een zo normaal mogelijke jeugd beleeft. Mama Nathalie: “Elle heeft te weinig evenwicht voor een normale fiets. Door haar kinderfiets met een Follow Me-koppeling aan de fiets van haar papa vast te hangen, kon ze met ons overal mee naartoe. Maar nu ze zeven is, willen we graag dat ze ook ergens zelfstandig naartoe kan rijden. Via lotgenoten zijn we uiteindelijk bij Bike Republic Diest terechtgekomen voor een oplossing.”

Die oplossing bleek een Hase Trix te zijn. Een stoere, sportieve ligfiets met drie wielen. Nathalie: “Het was best een grote stap voor ons om uiteindelijk naar een aangepaste fiets op zoek te gaan. Op school worden vaak fietsuitstapjes gemaakt en we wilden ook niet dat Elle op de speelplaats uitgelachen zou worden omdat ze met een ‘speciale’ fiets rijdt. Maar het tegenovergestelde is gebeurd: die Trix ziet er net heel anders en cool uit, waardoor haar vriendjes haast smeken om er ook eens mee te mogen rijden. Elle is dus superfier op die fiets. We hebben hem nu enkele maanden en ze wil niks anders dan ritjes maken. Een dag niet gefietst, is voor haar écht een dag niet geleefd.”

Ook over de service bij Bike Republic Diest is Nathalie lovend: De mensen in het testcenter hebben ons echt goed geholpen in onze keuze. De fiets moest veilig zijn voor Elle, maar ze moest zich er ook goed op voelen. We mochten de Hase zolang uitproberen als we zelf wilden en we kregen advies om de kosten niet hoger te doen oplopen dan nodig. Een fiets als deze is een flinke investering en dan wil je natuurlijk meteen de juiste kiezen. Daarin werden we prima begeleid.”

Wil jij je ook laten adviseren door de experten bij Bike Republic Diest?

Kom eens langs! We helpen je graag verder in je zoektocht naar de perfecte tandem, driewieler, rolstoelfiets, zorgfiets of fiets voor andersvaliden. Ook specifieke oplossingen op maat behoren tot de mogelijkheden! Onze technici denken graag met je mee.