De KOGA Evia is echt een toppertje in en rond de stad. De Bosch Active Line Plus middenmotor is niet de krachtigste in het gamma van Bosch, maar in combinatie met de 500 Wh-batterij biedt dit systeem wel een mooie actieradius. Je kan er ook voor kiezen om tegen een meerprijs van 200 euro een 625 Wh batterij te laten monteren.
Op vlak van ondersteuning is deze fiets dus perfect voor je dagdagelijkse verplaatsingen. En dat plaatje wordt doorgetrokken in de aandrijving. De combinatie van een riem met een Shimano Nexus-naafversnelling met 8 standen is een aanrader naar onderhoudsgemak toe. Er kan niks roesten, want het schakelmechanisme zit in de naafhuls en de riem hoef je – in tegenstelling tot een ketting – niet te smeren.
Typisch KOGA is ook het oog voor detail en de nette afwerking van deze Evia. Zo is de verlichting geïntegreerd in de balhoofdbuis en het bagagerek, wat een heel clean resultaat heeft. Lasnaden aan het frame zijn weggewerkt, versnellingskabels en remleidingen lopen mooi binnendoor het frame en zelfs de geveerde voorvork is minimalistisch. Anders dan wat je meestal ziet, zijn niet de vorkpoten geveerd, maar de gehele vork. Ook de zadelpen is trouwens verend, wat extra comfort met zich meebrengt.