We ondervonden het allemaal aan den lijve in dit coronatijdperk: beweging en buitenlucht zijn essentieel voor onze gezondheid en geluk. Dat geldt voor ons privéleven, maar net zo goed voor ons werk. Het aantal bedrijfsfietsplannen boomt dan ook als nooit tevoren. ‘Als je deze winterperiode gebruikt om je te informeren over de verschillende formules, dan kunnen je werknemers tegen de eerste lentezon al op hun fiets zitten’, zegt Esther Vaernewyck van Bike Republic, de grootste fietsketen van ons land.

"De winter is dé uitgelezen periode om met een fietsplan van start te gaan"

De cijfers zijn indrukwekkend: sinds de start van de coronacrisis steeg het aantal fietsvergoedingen in Oost-Vlaanderen met 15%, berekende SD Worx. Ook fietsketen Bike Republic kijkt terug op een spectaculaire groei. Het aantal bestelde bedrijfsfietsen ging in 2020 met maar liefst 40 % de hoogte in. Volgens accountmanager Esther Vaernewyck is dat de logica zelve. 

Esther: ‘We beseffen meer dan ooit hoe belangrijk beweging voor ons is. Werknemers die met de fiets naar het werk komen, zijn veel minder gestresseerd. Ze zijn minder afwezig door ziekte, en ze zijn ook gelukkiger en gezonder. Dat blijkt uit talrijke wetenschappelijke onderzoeken. En, niet onbelangrijk: werknemers die in een straal van 20 kilometer rond hun werk wonen, raken met de fiets veel vlotter op hun job dan met de wagen. Eigenlijk zijn het allemaal voordelen waar je als werkgever ook mee gebaat bent. Een gelukkige werknemer is onbetaalbaar. Wist je trouwens dat veel fietsplannen er komen op vraag van de werknemers zelf?’

Vlaanderen Elektrisch Urban Center Antwerpen

En dan is er nog het financiële en fiscale aspect, waar zowel werkgevers als werknemers hun voordeel mee doen.

Esther: ‘Absoluut. Bij een fietsplan via een bedrijfsaankoop bijvoorbeeld hou je als werkgever een deel van de jaarlijkse bonus of het maandelijks brutoloon van je werknemers in om de bedrijfsfiets te financieren. Dat levert een heel interessante bruto/netto-deal op voor de werknemer. Maar bovendien hoef je er als bedrijf niet te diep voor in de portefeuille te tasten, omdat het gebeurt op een fiscaalvriendelijke manier. Daarnaast zorgt zo’n fietsplan slechts voor een minimale belasting van je administratie. Een echte win-win voor alle partijen dus.’

Zet je zo’n fietsplan snel op poten? Kun je er bij manier van spreken volgende week mee beginnen?

Esther: ‘Als je deze winter gebruikt om je te informeren over de formules en over hoe je je fietsplan promoot bij je werknemers, dan zorgen we ervoor dat je werknemers al tegen de eerste lentezon op hun fiets zitten. Eerst adviseren we je tijdens een persoonlijk gesprek over de beste formule, een bedrijfsaankoop of fietsleasing. Nadat je je keuze hebt gemaakt, werken wij het fietsplan volledig voor je uit. We stellen samen een fietspolicy op en helpen je met het fiscale en het loontechnische aspect. Eigenlijk leveren we alle documenten aan die je nodig hebt om je fietsplan vlot door je administratie te laten verwerken, zodat de workload minimaal is. Daarna volgt een cruciale stap: je werknemers informeren, en ook daarbij ontzorgen we je.’

Ik kan mij voorstellen dat dat informatieproces zeer belangrijk is, wil je voldoende werknemers warm krijgen voor je bedrijfsfietsplan.

Esther: ‘Dat stellen we bij al onze klanten vast. Daarom organiseren we - als je dat wil – een testevent voor je werknemers op de bedrijfssite. Tijdens zo’n test@work houden we een infosessie en brengen we testfietsen mee, zodat iedereen verschillende modellen kan uitproberen. En we leggen elke werknemer goed uit wat de impact is van het bedrijfsfietsplan op het loon. Er is ook een technicus aanwezig die uitleg geeft over de technische aspecten, zoals het vermogen van de batterij. Heel veel werknemers voelen het meteen kriebelen als ze fysiek op zo’n bedrijfsfiets zitten. Het intekengehalte ligt dan meestal ook hoog. Wie wil kan direct een offerte krijgen, maar je werknemers kunnen daarna ook terecht in al onze winkels om hun definitieve keuze te maken. Ze hoeven ook niet meteen in te tekenen hè, zelfs een jaar later is het mogelijk om nog in te stappen. We werken echt op maat van je bedrijf.’

"Met de mobiele servicebus komen we dan naar je bedrijf en doen we het onderhoud en de herstellingen van alle bedrijfsfietsen"

Voorzien jullie ook nog bijstand eens de fietsen zijn geleverd?

Esther: ‘Wat Bike Republic! speciaal maakt, is dat we echte fietsspecialisten zijn. We weten wat er allemaal op de markt is, hebben eigen technici en winkels en leveren ook een uitstekende service na verkoop. Periodiek hebben we contact met de mobiliteits- of HR-manager, en met service@work zorgen we voor het onderhoud van alle bedrijfsfietsen. Met de mobiele servicebus komen we dan naar je bedrijf en doen we het onderhoud en de herstellingen van alle bedrijfsfietsen. Gewoon: ter plaatse, en alles in één keer. ‘s Avonds pikken de werknemers na hun werkdag hun fiets gewoon weer op, zodat ze zeker geen tijd verliezen met wachten.'

Alles weten over de verschillende formules?

Lees het hier in de volledige Bike Republic-whitepaper over bedrijfsfietsen. Of neem hier direct contact met de B2B-accountmanagers voor een eerste gesprek over je bedrijfsfietsplan.

Zoek je nog bijkomend advies?
Wij zijn er voor je

09/394 13 90
customercare@bikerepublic.be
Vraag het via de live chat

Kom zeker even langs
Product toegevoegd aan verlanglijst