Schijfremmen of velgremmen op je fiets: wat verkies jij?

De laatste jaren zijn schijfremmen aan een enorme opmars bezig, ook op racefietsen. Maar toch houden heel wat wielertoeristen ook nog steeds van 'ouwe getrouwe' velgremmen. We zetten de voor- en nadelen van de verschillende remsystemen kort even op een rijtje voor jou.

Type rem: hydraulische schijfrem, mechanische schijfrem of velgrem?

Op racefietsen heb je de keuze uit 3 types remmen om veilig tot stilstand te komen: velgremmen, mechanische schijfremmen en hydraulische schijfremmen. We zetten de voor- en nadelen van elk systeem even voor jou op een rijtje.

Racefiets met velgremmen

Voor de komst van de schijfrem, waren velgremmen de standaard op koersfietsen. Het is een eenvoudig, mechanisch systeem waarbij de remhendels in de shifters via kabels verbonden zijn met de remklauwen in je voor- en achtervork. 

Het voordeel dat velgremmen vandaag bieden, is dat ze een stukje lichter zijn dan schijfremmen. Een velgremsysteem is ook goedkoper en heel makkelijk in onderhoud. Remblokjes vervangen is kinderspel en een slepende rem bijstellen kan - haast letterlijk - in een handomdraai, ook onderweg.  

Het meest voelbare nadeel van velgremmen, is dat hun remkracht in natte weersomstandigheden niet altijd optimaal is. Zeker met carbon velgen is het in regenweer soms moeilijk om snel en veilig tot stilstand te komen. Bovendien veroorzaken de remblokken op termijn ook slijtage aan je velgen. Dat heb je bij schijfremmen niet. 

Racefiets met hydraulische schijfremmen

Mountainbikes waren de eerste fietsen die standaard met hydraulische schijfremmen werden uitgerust, maar ondertussen vond dit remsysteem ook z'n weg richting e-bikes en racefietsen. De laatste jaren fietsen ook de renners in het profpeloton met hydraulische schijfremmen i.p.v. velgremmen.

Het grote voordeel van schijfremmen is de remkracht. De remafstand met hydraulische schijfremmen is vergeleken met velgremmen gewoon een stuk korter. Je moet minder anticiperen en hoeft pas vlak voor het ingaan van een bocht te remmen. Bovendien is de remkracht beter te doseren en is die niet afhankelijk van de weersomstandigheden. 

Schijfremmen hebben ook wel een paar nadelen. Ze moeten heel precies afgesteld worden, anders lopen ze makkelijk aan. Zeker in natte, modderige omstandigheden kruipt er makkelijk vuil tussen de remblokjes en de remschijf, met irritant lawaai en extra slijtage als gevolg. De hydraulica vergt ook wat extra kennis van zaken. De gesloten olieleidingen moeten nu en dan ontlucht worden of de olie moet na verloop van tijd vervangen worden. Dat zijn klusjes die je moeilijk zelf kan doen. Je moet ook extra voorzichtig zijn bij het smeren van je ketting en tandwielen: zorg ervoor dat je geen olie op de remschijf spuit, anders zal die bij het remmen telkens een heel onaangenaam piepend - of zeg maar krijsend - lawaai maken.

Belangrijk: nieuwe remblokjes van schijfremmen worden best goed ingeremd tijdens het eerste gebruik, dan gaan ze een stuk langer mee. Remblokjes van schijfremmen inremmen doe je door in een lange afdaling de rem half dicht te knijpen. De temperatuur wordt dan zo hoog, dat de verschillende soorten metaal in de remblokjes versmelten en er een extra hard remvlak ontstaat. 

Racefiets met mechanische schijfremmen

Mechanische schijfremmen kom je meestal enkel tegen op goedkopere modellen van racefietsen. De remhendel en remklauw zijn met elkaar verbonden door een remkabel i.p.v. olieleidingen.

Mechanische schijfremmen zijn wat minder krachtig dan hydraulische exemplaren, maar in tegenstelling tot velgremmen wel een stuk minder weersgevoelig. Het vrij eenvoudige mechanisme maakt een snellere onderhoudsbeurt mogelijk, maar net als bij hydraulische schijfremmen kunnen vuil en nattigheid voor aanlopende remblokjes en schurend lawaai zorgen. 

Ontdek hier ons aanbod per type rem

Of...

Tips nodig bij aankoop?

De juiste maat is zeer belangrijk!

Om optimaal te kunnen genieten van jouw nieuwe fiets, is het belangrijk dat jouw fiets de juiste maat en op jou is afgesteld. Frame, zadelhoogte,.... Bij jouw Bike Republic wordt je opgemeten en ben je zeker dat je met de juiste fiets buiten gaat.

Betrouwbare ondersteuning na verkoop!

Goed onderhoud is belangrijk voor levensduurte fiets. Kan je steeds voor terecht bij jouw Bike RepublicJe krijgt ook nog eens een gratis nazicht na 6 maanden.

Heb je een probleem met je fiets of moet ie nagekeken worden? Onze vakmannen helpen je zeker verder!

Hier vind je alle info mbt herstellingen en onderhoudud

FAQ

Heb je nog vragen over andere onderwerpen?

Check dan zeker onze lijst met veelgestelde vragen!

Product toegevoegd aan verlanglijst