Vind het juiste fietsframe voor je racefiets

Wanneer we op zoek zijn naar een koersfiets laten we ons vaak leiden door de merknaam op het frame of de kleurencombinatie. Maar wat er onder de lak zit, is stukken belangrijker.

Hoe bepaalt de geometrie van een fietskader de manier waarop je op een racefiets zit? Want niet enkel het materiaal van je fiets is bepalend voor je presetaties en rijplezier. Ook de manier waarop het frame van een racefiets is gebouwd, kan je ritten maken of kraken. Een doordachte keuze van je fietsframe is dus van essentieel belang. Net daarom loodsen we je hier even door de verschillende types fietsframes.

Type frame: een race- of comfortgerichte geometrie?

Ook al zien ze er voor het ongeoefende oog misschien allemaal wat hetzelfde uit: de ene koersfiets is de andere niet. Elk model verschilt qua geometrie en dus ook qua zithouding en rijgedrag.

Over het algemeen vind je bij ieder merk verschillende types racefietsen terug. Vaak heb je aan de ene kant de pure racemodellen, waarbij de focus ligt op snelheid en aerodynamica. Aan de andere kant van het spectrum vind je de 'allround' of endurance racefietsen, die iets meer comfort en een minder agressief stuurgedrag bieden. 

Daarnaast kan je ook gravelbikes als een aparte categorie racefietsen klasseren. Gravelbikes zijn echte alleskunners die zowel offroad als op de weg hun mannetje kunnen staan. Ze zijn een ideaal compromis en met hun wat bredere banden ook prima geschikt als winterfiets op de weg of woon-werkfiets.

Endurance racefietsen

Voor de doorsnee wielertoerist is een volbloed racefiets niet altijd de beste keuze. Vaak is de zithouding heel sportief en voorovergebogen, wat bij minder getrainde fietsers rugklachten kan veroorzaken. Ook is het stuurgedrag van zo'n fiets erg nerveus. Niet iedereen kan daar even goed mee overweg. Net daarom vind je bij zowat alle fietsfabrikanten ook 'endurance' modellen terug in het gamma. Letterlijk vertaald: fietsen die dus beter geschikt zijn voor het werk van lange adem.

Het frame van een endurance racefiets heeft een geometrie die voor een rechtere zithouding zorgt, wat je rug en schouders ontlast. Zeker tijdens lange ritten is dat geen overbodige luxe. Ook het stuurgedrag is een tikkeltje meer relaxed: endurance koersfietsen zijn stabieler en reageren iets minder direct op stuurbewegingen. Ook dat maakt ze voor veel fietsers aangenamer om mee te rijden. Tot slot is er vaak ook ruimte voor bredere banden. Die bieden een pak meer comfort op onze Vlaamse betonbanen.

Anderzijds boet je wel wat in aan pure snelheid en acceleratievermogen. Dat heeft met de geometrie te maken, maar ook met de specifieke carbonsamenstelling van endurance racefietsen. Deze frames zijn iets minder stijf, maar daardoor absorberen ze wel beter de trillingen vanaf het wegdek en zijn ze dus comfortabeler voor fietsers. Al hoef je je geen zorgen te maken: zeker de nieuwere types endurance racefietsen voelen erg snel en levendig aan. Dankzij de nieuwste carbontechnologieën is het verschil met wedstrijdgerichte racefietsen amper nog voelbaar.

Aerodynamische racefietsen

Begrijp ons niet verkeerd: het is helemaal niet zo dat endurance racefietsen niet aerodynamisch zouden zijn. Maar sommige types van racefietsen zoals een Trek Madone, een Ridley Noah of een BH Aerolight zijn nu eenmaal meer aero dan andere. Ze zijn specifiek ontworpen om aan hoge snelheden met zo weinig mogelijk luchtweerstand door de wind te snijden.

Aero racefietsen zijn echte wedstrijdbolides. Specifiek gemaakt voor wie na elke bocht vol op de trappers loopt richting maximumsnelheid. Belangrijk bij dit soort frames is dan ook de stijfheid en het acceleratievermogen. Een echte racefiets is zoals een sportwagen: hij laat je toe om vlijmscherp te versnellen, hij houdt hogere snelheden goed aan en ook sturen gebeurt heel erg direct. Met de minste stuurbeweging verandert zo'n fiets van richting. Het vergt dus iets meer ervaring om zo'n fiets onder controle te houden. Comfort is op aeroracers van ondergeschikt belang. Snelheid is waar het om draait! 

Vroeger maakte men binnen racefietsen ook een onderscheid tussen lichtgewicht klimfietsen en de zwaardere aero modellen die vooral op het vlakke goed uit de verf kwamen. Vandaag is dat onderscheid min of meer voorbijgestreefd. Door de innovaties in carbontechnologie kunnen ook fors uitgevoerde, aerodynamisch vormgegeven frames heel erg licht gemaakt worden. 

Gravelbikes

Sinds een paar jaar is de opmars van gravelbikes niet meer stuiten. Een gravelbike kan je eigenlijk nog het best omschrijven als het liefdeskind van een racefiets en een mountainbike. Gravelbikes zijn in feite alleskunners: je kan ermee over grind, aardewegen, bospaden en singletracks, maar tegelijk biedt zo'n fiets ook nog een zekere snelheid op de weg. Je kan weliswaar niet zo extreem offroaden als met een mountainbike of niet zo'n hoge snelheden halen als met een racefiets het geval is, maar voor heel wat mensen volstaat het compromis ruimschoots.

Een gravelframe biedt ruimte aan bredere banden, heeft vaak heel wat bevestigingspunten voor tassen, bidonhouders en spatborden én heeft een geometrie die op stabiliteit en comfort is gericht. Daarin verschilt een gravelbike van de fiets waar hij misschien nog het meest op lijkt: de crossfiets. Crossfietsen zijn gebouwd om een uur lang aan volle snelheid over een omloop te scheuren waar je enorm vaak moet draaien en keren. Gravelbikes zijn daarentegen meer geschikt voor langere afstanden en minder technisch werk.

Net als een koersfiets en een crossfiets heeft ook een gravelbike een gebogen stuur. Maar vaak hebben gravelsturen 'flare': de uiteindes van het stuur waaieren dus een stukje naar buiten. Met je handen onderin het stuur zit je dus een stuk breder en heb je meer controle over je fiets, terwijl je met je handen op je shifters wat compacter en dus aerodynamischer zit. Ideaal op de weg of op snelle gravelstroken waar de snelheid de hoogte in mag. 

Vind hier de verschillende types frames uit ons aanbod

Of...

Tips nodig bij aankoop?

De juiste maat is zeer belangrijk!

Om optimaal te kunnen genieten van jouw nieuwe fiets, is het belangrijk dat jouw fiets de juiste maat en op jou is afgesteld. Frame, zadelhoogte,.... Bij jouw Bike Republic wordt je opgemeten en ben je zeker dat je met de juiste fiets buiten gaat.

Betrouwbare ondersteuning na verkoop!

Goed onderhoud is belangrijk voor levensduurte fiets. Kan je steeds voor terecht bij jouw Bike RepublicJe krijgt ook nog eens een gratis nazicht na 6 maanden.

Heb je een probleem met je fiets of moet ie nagekeken worden? Onze vakmannen helpen je zeker verder!

Hier vind je alle info mbt herstellingen en onderhoud

FAQ

Heb je nog vragen over andere onderwerpen?

Check dan zeker onze lijst met veelgestelde vragen!

Product toegevoegd aan verlanglijst