Het Nederlandse KOGA heeft een patent op het maken van mooie, tot in de puntjes afgewerkte fietsframes. De lasnaden waarmee de framebuizen van deze Vectro aan elkaar zijn gezet, werden netjes weggewerkt. Het frame is bovendien licht en slank: dat komt omdat de batterij niet in de onderbuis werd verwerkt, maar achter de zitbuis zit. Het zwaartepunt van de fiets zit op die manier heel erg centraal, wat de rijeigenschappen ten goede komt. Kom de fiets eens testen en je zal meteen merken dat het een stuk fijner fietst dan wanneer de batterij onder de pakdrager wordt gemonteerd.
Om de batterij makkelijk van de fiets te kunnen nemen, werd een kantelbare zadelpen ontwikkeld. Je knikt het zadel op die manier een kwartslag naar voren, zodat je de batterij langs boven uit het frame kan schuiven. Handig wanneer je de accu graag meeneemt naar binnen, om ze op te laden of op te bergen. Al kan je de fiets ook gewoon rechtstreeks in je garage opladen, zonder de batterij uit te nemen. Je hebt trouwens de keuze uit een accu van 500 of 630 Wh.
Niet alleen de positie van de batterij is vernieuwend, ook de motor die voor de aandrijving zorgt. Op de Vectro heb je het Shimano STEPS EP6-systeem aan boord. De middenmotor ondersteunt je op een heel natuurlijke manier. Je voelt amper dat je een duwtje in de rug krijgt. En ook wanneer je sneller fietst dan 25 kilometer per uur merk je amper weerstand. Een zaligheid! Bovendien lees je alle gegevens makkelijk af van het vrij grote display en bedien je het EP6-systeem met een handige schakelaar die binnen ‘duimbereik’ zit.
De S20-versie van de KOGA Vectro heeft een hoogwaardige schakelgroep met 11 versnellingen: de Shimano Deore XT-achterderailleur wordt gecombineerd met SLX-versteller aan het stuur. Dat geeft de fiets een wat sportieve touch. Met de hydraulische schijfremmen hoef je je over de remprestaties ook geen zorgen te maken. Tot slot geniet je dankzij de geveerde Feathershock-voorvork en de geveerde zadelpen van een zachte rit over om het even welk terrein. Kortom: de gedroomde toerfiets voor elke kilometervreter.