Waarop letten als je een mountainbike koopt?

Offroad fietsen is pure fun! Heb jij nog geen mountainbike, maar voel je wel de lokroep van het bos? Dan zetten we voor jou een paar dingen op een rij waarop je kan letten wanneer je een mountainbike koopt.  

Bike Republic

Welk type kies je: cross-country mountainbike, trail mountainbike, enduro mountainbike of E-mountainbike?

Kort door de bocht: cross country mountainbikes, ook weleens XC mountainbikes genoemd, zijn allrounders waarmee je uit de voeten kan zolang het terrein of de afdalingen niet extreem technisch zijn. De verende voorvork heeft meestal een veerweg tussen de 100 en 120 mm. Dit soort mountainbikes kan je dus zowat overal in ons land inzetten, ook in de Ardennen! Binnen cross country modellen heb je de keuze uit een hardtail of een volledig geveerde mountainbike. Een hardtail mountainbike heeft enkel een verende voorvork en is daardoor vaak wat goedkoper én lichter. Wil je toch wat extra comfort onderweg of zoek je regelmatig iets technischer terrein op? Kies dan voor een volledig geveerde XC-mountainbike.  

  

Een trail mountainbike gebruik je vooral op singletracks en technische parcoursen waarbij je ook drops, pumptracks, kombochten en kleine jumps tegenkomt. Net daarom heeft een trail mountainbike ook een stevige achterdemping en vooraan meer veerweg dan een cross country mountainbike: doorgaans tussen de 130 en 150 mm. Het stelt je in staat om het volle pond te geven, op welke ondergrond dan ook. Tot slot zijn er ook de enduro mountainbikes. Die zijn nog specifieker in gebruik en de extreme veerweg van de voorvork, vaak van 160 tot 180 mm, geeft al meteen weg waarvoor deze fietsen worden ingezet. Enduro mountainbikes zijn er voor snelle afdalingen waarbij op en over rotsblokken wordt gereden en waarbij er jumps en andere obstakels worden genomen. De bergen zijn zowat de natuurlijke habitat van enduro mountainbikes, waardoor je hier in België moeilijk het volle potentieel van zo’n fiets kan benutten. Tenzij je wekelijks naar een bikepark trekt of de steilste afdalingen in de Ardennen uitzoekt natuurlijk… 

Tot slot zijn er ook de E-mountainbikes. Die worden steeds populairder, ook bij ons. E-mountainbikes zijn uitgerust met krachtige middenmotoren die voorzien zijn op offroad gebruik. Vaak is dat een Bosch Performance Line CX-motor met een batterij van 500 of 625 Wh. Een E-mountainbike ondersteunt je, net als een gewone e-bike, tot 25 km per uur. Dat is op aardewegen, bospaden en singletracks echt een ideale snelheid. Ook wanneer je op heuvelachtiger terrein of in de bergen gaat mountainbiken, maakt een e-mountainbike de rit werkelijk stukken leuker. Intervals worden afgetopt: je hoeft op hellingen niet meer in het rood te gaan, maar komt fris boven zodat je extra kan genieten van de afdaling. Bovendien spaar je zo je krachten voor op het vlakke, waar je dan logischerwijs iets harder moet trappen wanneer je boven die 25 per uur uitkomt.  

Bike Republic

Wielmaat: 26 inch, 27,5 inch of 29 inch?

De standaard wielmaat van mountainbikes was vroeger 26 inch. Mountainbikes hadden in de beginjaren nog een heel andere geometrie en smallere sturen. De kleinere wielen zorgden ervoor dat mountainbikes toch extra wendbaar werden. Vandaag kom je niet zoveel fietsen meer tegen met 26 inch wielen. Enkel op jeugdfietsen of bij heel kleine framematen duiken ze nog weleens op. 

Gaandeweg evolueerden mountainbikes meer en meer richting wielen met een grotere diameter van 29 inch. Zeker hier in België, waar de parcoursen en trails meestal niet supertechnisch zijn, hebben grotere wielen een meerwaarde. Zo’n groot wiel rolt namelijk makkelijker over obstakels zoals boomwortels heen. De acceleraties zijn een tikkeltje trager dan met kleinere wielen, maar eens je je fiets op snelheid hebt, wordt die snelheid makkelijker vastgehouden. Zeker op rechte stroken, wanneer je weinig moet draaien en keren, is dat een pluspunt. Om fietsen met een wieldiamter van 29 inch toch wendbaar genoeg te maken, worden ze met bredere sturen afgemonteerd. Daardoor heb je meer hefboom en kan je toch makkelijk bijsturen 

De meest standaard kleinere wielmaat is tegenwoordig 27,5 inch. Wielen met deze diameter hebben dus het voordeel wendbaarder te zijn, waardoor je ze heel vaak terugziet in trail mountainbikes en enduro mountainbikes. Je manoeuvreert makkelijker rond obstakels en kunt razendsnel bochten insturen. Tegelijk zijn dit soort wielen ook stijver, want de spaken zijn korter. Ze zullen dus een stukje sneller accelereren, want er gaat minder van je energie-input verloren in zijdelingse beweging van het wiel.  

Aluminium mountainbike of carbon mountainbike?

De keuze tussen een aluminium of carbon frame voor je mountainbike hangt grotendeels van je budget af. Aluminium fietsen zijn een stuk goedkoper en robuuster, carbon is dan weer lichter maar ook crashgevoeliger. Ga je een keer stevig tegen de korst, dan is de kans op brokken aan je fietskader bij carbon net een stukje groter. Anderzijds heeft carbon betere schokabsorberende eigenschappen dan aluminium. Al wordt er op een mountainbike natuurlijk veel opgevangen door de verende voorvork én eventueel ook de achterdemping.

 

Kom tot stilstand met hydraulische of mechanische schijf- of velgremmen?

Haast elke mountainbike wordt tegenwoordig standaard uitgerust met hydraulische schijfremmen. Hydraulisch betekent dat je remmen dichtgeknepen worden met behulp van oliedruk in de leidingen. Hydraulische schijfremmen hebben het voordeel dat – wanneer de leidingen goed ontlucht zijn – je altijd en overal over heel veel remkracht beschikt én dat regenweer en nattigheid geen invloed hebben op de remprestaties van je fiets. Dat is bij velgremmen anders: wanneer je door plassen en modder fietst, is je remafstand een stuk groter doordat je velgen nat zijn. Bij mechanische systemen, waarbij een kabel je remmen dichttrekt, is de remkracht een stuk kleiner én komt er na verloop van tijd rek op de kabels waardoor je de remmen regelmatig moet bijstellen.  

Het nadeel van hydraulische schijfremmen is echter dat ze makkelijk slepen, aangezien de remblokjes heel dicht tegen de remschijf aanzitten. Bovendien worden die remblokjes voor het eerste gebruik best goed ingeremd. Zoniet, dan smelten ze in modderige omstandigheden haast weg als sneeuw voor de zon. Wanneer remblokjes ingeremd worden, wordt het remvlak enorm heet, waardoor de verschillende metalen in de remblokken met elkaar versmelten en er zo een veel harder (en dus duurzamer) remvlak ontstaat. 

Mechanische schijf- of velgremmen kom je vandaag vooral nog tegen op goedkopere mountainbikes of mountainbikes die eerder voor schoolgaande jeugd zijn bedoeld. Die systemen zijn wat gedateerd, maar werken nog prima wanneer je niet noodzakelijk heel technische dingen wil doen met je mountainbike. Gebruik je hem voornamelijk op de weg, om naar school te fietsen of om nu en dan eens het bos in te duiken, dan lukt dat ook met mechanische remmen nog steeds prima.  

Product toegevoegd aan verlanglijst