Heb je de voorbije maanden op de fiets doorgebracht of haal je hem net na een lange break terug van onder het stof? Tijd voor een check-up als je het ons vraagt! Hoe staat het met het profiel van je banden? Kunnen je remmen jou nog uit een gevaarlijke verkeerssituatie redden? Schakelt je derailleur nog vlotjes?

In onze ateliers staan experten klaar om je fiets terug in topvorm af te leveren. Maar er zijn veel dingen die je zelf kan nakijken én herstellen aan een fiets. We lijsten ze even voor je op in deze 'doe-het-zelf' onderhoudsgids! 

Achterwiel en versnellingen met modder en gras

Poetsen, kuisen, proper maken

Laten we beginnen bij het begin, namelijk het regelmatig schoonmaken van je fiets. Heb je net een smerig ritje achter de rug? Wacht dan niet te lang en maak je fiets zo snel mogelijk schoon met warm water en schoonmaakmiddel voor fietsen. Zo voorkom je blijvende schade aan het frame en vooral ook aan je aandrijving.

Bij het kuisen kun je zeker gebruik maken van een tuinslang, maar probeer een hogedrukreiniger te vermijden. Hiermee blaas je makkelijk het vet uit je lagers. Al hebben veel moderne toestellen tegenwoordig ook een lagedrukstand die veiliger is voor de lagers van je trapas, balhoofd en wielnaven. Zet na het wassen en afspoelen je fiets niet kletsnat in de schuur of garage, want dan is je aandrijving gegarandeerd roest de volgende keer dat je je fiets van stal haalt. Droog hem dus achteraf zeker af met een oude handdoek of blaas hem eventueel droog met een compressor.  

Om het kader beter proper te houden en het in de toekomst makkelijker te poetsen, kan je tot slot ook polish gebruiken. Polish legt een dun laagje op je frame dat vuil  afstoot en je fiets beter beschermt. Dit hoef je zeker niet iedere keer te doen. Let wel op; als er polish op de schijven van je schijfremmen of op het remoppervlak van je velgen komt, dan gaat het mis. Breng de polish daarom eerst aan op een propere doek en behandel daarmee je frame. Polish kun je halen in één van onze winkels.

Fietsframe wordt proper gemaakt met warm water en een borsteltje

Ontvet je aandrijving en smeer ze opnieuw

Daarnaast is het belangrijk om tijdens de schoonmaakbeurt ook steeds je fietsketting, tandwielen en derailleur te ontvetten. Spray wat ontvetter op je ketting en cassette en laat het product even inwerken. Ga dan je ketting te lijf met een borsteltje en een vuile vod zodat het meeste vuil zeker weg is. Spoel de ketting en tandwielen met water, droog ze af en ga ze daarna opnieuw smeren met olie of kettingwax. Wacht wel eerst tot je ketting mooi is opgedroogd vooraleer je ze smeert.

Bij een teveel aan olie verwijder je deze best met een vod om te voorkomen dat je ketting sneller vuil zou worden. Veel smeerolie doet meer slecht dan goed, ga altijd zuinig om met smeermiddelen! 

Heb je een fiets met riemaandrijving? Dan hoef je niks speciaal aan je aandrijving te doen. Een carbon riem hoef je niet te smeren én hij kan ook niet roesten. Daarom is een e-bike met riemaandrijving een stuk handiger voor wie dagdagelijks fietst.

Je aandrijving ontvetten kan een vies klusje zijn, zeker als het al even geleden is dat je het nog hebt gedaan. Maar geloof ons: het is wel noodzakelijk dat je het doet! Eens dit achter de rug is, ga dan aan de slag met de volgende stappen.

Gazelle e-bike met Bosch middenmotor

De banden en wielen

Zijn je banden nog genoeg opgepompt? Banden met een lage druk zorgen voor extra rolweerstand, wat de actieradius van je fiets aanzienlijk verkleint en daarenboven de kans op lek rijden enkel vergroot. Haast altijd staat op de band hoeveel druk erin moet. 

Om een band op te pompen draai je eerst het ventiel van de band open vooraleer je je pomp eropsteekt. Heb je een band met Schräder-ventiel, dus zonder kopje dat je los kan schroeven? Dan kan je meteen beginnen pompen!

Op naar de wielen. Laat ze eens goed draaien. Lopen ze nog mooi recht of zit er een slagje in je wiel? Of erger: zie je spaken die het hebben begeven of die niet meer aangespannen zijn? Als dit het geval is dan kom je best eens langs in één van onze winkels want dit is geen evidente klus. 

Middenmotor van een elektrische fiets van het merk Bosch op Trek fiets in actie

De remblokken

Check ook altijd eens je remblokken. Dit is van vitaal belang om je veiligheid te garanderen. 

  • Bij velgremmen kan je de remblokjes er makkelijk uithalen. Bekijk dan of er niet teveel troep tussen zit en maak deze proper. Probeer ook indien nodig kleine steentjes etc. uit het rubber te prutsen met een priem. Zijn ze ongelijk afgesleten of is er onvoldoende remrubber? Dan zijn ze aan vervanging toe. Zien de remblokjes er nogal versleten uit, poets dan ook eens je velgen. Vuile velgen zorgen er enkel voor dat je remblokjes sneller zullen verslijten. Het ziet er bovendien niet uit. Je velgen oppoetsen doe je best regelmatig.

Bijstellen van de Shimano velgrem
  • Heb je schijfremmen, dan is het belangrijk dat je ook steeds de slijtage van je blokjes in het oog houdt. Je kan perfect recht op je remhoef je twee remblokjes zien aan weerskanten van je schijf. Belangrijk is dat je nog meer dan voldoende remmateriaal ziet vooraleer het metalen plaatje van je remblok in contact komt met je schijf. Hiermee heb je niet enkel géén remkracht, maar ben je bovendien je remschijf aan het beschadigen. Het is een probleem dat we in onze werkplaatsen vaak terugzien. 

  • Piepende remmen kunnen een teken zijn van vettige of vuile remblokjes of schijven. Je kan je remblokjes er relatief eenvoudig uithalen. Haal eerst je fietswiel uit de fiets, dan het veertje van de splitpen of de vergrendelingspen van je remblokken. Trek daarna dan je splitpen er uit. Je kunt nu eenvoudig de remblokjes naar boven toe eruit trekken. Maak ze schoon en schuur ze daarna lichtjes op. Poets ook je remschijf op met speciale remreiniger.

Voelen je hydraulische schijf- of velgremmen niet meer veilig en te langzaam aan? Dan moet je ze waarschijnlijk laten ontluchten. Door te ontluchten haal je letterlijk lucht uit de leidingen die jouw hydraulische schijfremmen minder krachtig maken. Met een ontluchtingskit kan je dit makkelijk gewoon zelf doen. Al raden we hiervoor ook aan dat je toch even langskomt, want elk type hydraulische rem heeft zowat zijn eigen manier van ontluchten.

De versnellingskabels

Heb je een derailleurversnelling en merk je dat je fiets niet precies meer schakelt? Dan is er wat meer (of minder) spanning op de versnellingskabel nodig. Aan je achterderailleur heb je een draaischroefje waarmee je de spanning op de kabel kan regelen. De schroef uitdraaien zorgt voor meer spanning op de kabel, de schroef indraaien vermindert de spanning. Voor de voorderailleur geldt hetzelfde, maar de stelbout zit gewoon ergens aan de kabel die vanaf je stuur het frame inloopt. Waar je niet aan hoeft te draaien, zijn de twee kleine limietschroefjes op je voor- en achterderailleur. 

Merk je dat het schakelen stroever verloopt? Dan hebben je versnellingskabels hun beste tijd gehad. De coating rond de kabels zorgt voor de soepelheid. De staaldraden in je buitenkabels kunnen ook gaan roesten. Als er hier beschadiging is, kan je deze best gaan vervangen anders kan deze gaan breken of opensplijten. 

De ketting en het kettingblad

Je ketting gaat normaal gezien tussen de 3000 en de 6000 km mee. Je kan de slijtage makkelijk opmeten met een kettingmeter. Deze zal door de schakels in je ketting vallen als ze te ver uitgerekt is. Een propere ketting zal langer meegaan dan een vuile ketting. De slijtage van je tandwielen kan je ook makkelijk in het oog houden. De tanden horen aan de bovenkant mooi plat en symmetrisch te zijn. Ook hier geldt, hoe netter, hoe langer alles zal meegaan. Een voorste tandwiel gaat normaal gezien enkele duizenden kilometers mee. De kleinere tandwielen achteraan zal je sneller moeten vervangen.

De lagers

Alle lagers kunnen na verloop van tijd speling gaan vertonen. Bij veel wielen en lagers in het frame kan speling niet direct kwaad doordat er gebruik gemaakt wordt van industrielagers. Toch is het zeker aan te raden om ze af en toe te vervangen want een versleten lager maakt jouw efficiëntie namelijk een stuk lager en zal hoogstwaarschijnlijk een vervelend gekraak of getik bij het fietsen teweegbrengen.

De belangrijkste lagers om te controleren zijn de balhoofdlagers, trapaslagers en wiellagers.

  • Bij de balhoofdlagers knijp je je voorrem in en beweeg je je stuur naar voren en achter. Voel je speling? Dan moet je misschien je balhoofdlager vervangen. Mogelijk ben je met een kleine afstelling van je balhoofd ook al een pak verder op weg.

  • Bij je wiellagers kun je ook je remmen inknijpen en zijwaarts op en neer duwen. Voel je een tik? Dan zit je fietswiel er niet goed in, of je lagers zijn versleten. Je merkt dit ook als je wielen ‘korreliger’ lopen dan anders.

  • De trapaslager kun je controleren door je crankarm stevig vast te houden en wat heen en weer te trekken. Voel je hier een tik? Dan is het tijd je trapaslagers te vervangen.

De accu van je e-bike

Rijd je op een elektrische fiets dan weet je waarschijnlijk dat de accu één van de gevoeligste onderdelen is.

Accu van een e-bike

Bij lage temperaturen kan de capaciteit teruglopen, wat gevolgen heeft voor de actieradius. Wil je in winterse temperaturen fietsen, dan is het raadzaam de accu steeds te verwijderen na het fietsen en op een warmere plaats te leggen (kamertemperatuur). Plaats pas kort voor vertrek je accu terug in de e-bike. Lees hier meer over de batterij van je e-bike.

Bij het laden van de accu geldt hetzelfde: de lithium-ion-cellen moeten bij kamertemperatuur worden opgeladen. E-bikes kunnen ’s winters zowel binnen als buiten staan, zolang ze tegen sneeuw en regen beschermd zijn. Een garage of kelder is het beste. Wie zijn e-bike onder de carport of in een onverwarmde schuur stalt, mag dus zeker niet vergeten zijn accu te verwijderen en deze bij kamertemperatuur op te slaan. Accu’s van e-bikes die de hele winter niet worden gebruikt, moeten ook worden verwijderd en met ongeveer 30 tot 60 procent laadcapaciteit op een droge, niet al te koude plaats worden bewaard.

Meer over het onderhoud van je e-bike lees je hier.

Is je lijstje afgerond? Dan ben jij volledig klaar om de wijde wereld in te trekken met jouw partner in crime. Gaan een aantal kwaaltjes jouw petje te boven? Geen nood, kom dan langs naar onze werkplaats in jouw buurt en vraag voor een complete check. Zo kan je met een gerust gevoel de weg op!

Zoek je nog bijkomend advies?
Kom zeker even langs
Product toegevoegd aan verlanglijst